دلنوشته

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

کولیک نوزادان چیست و چقدر طول می کشد؟

سه شنبه, ۸ آذر ۱۴۰۱، ۰۲:۲۳ ب.ظ

کولیک چیست؟

کولیک یکی از چالش برانگیزترین مشکلاتی است که والدین جدید می توانند با آن مواجه شوند. این زمانی است که نوزاد جدید شما با وجود اینکه سالم است، به طور طولانی، شدید و مکرر گریه می کند. نوزادان مبتلا به کولیک اغلب در عصرها اتفاق می‌افتند، و این وضعیت را برای والدین خسته‌ای که به شدت خواهان آرامش و آرامش هستند، سخت‌تر می‌کند. به طور طبیعی، تماشای رنج کودکتان و نداندن دلیل آن، دلخراش است، و قولنج ناخوشایندتر است، زیرا به نظر نمی‌رسد علت خاصی داشته باشد و به نظر می‌رسد هیچ مقداری از تسکین‌دهنده کمکی نمی‌کند.

 

آیا کودک شما کولیک دارد؟

کولیک که به عنوان گریه شدید نوزاد برای سه ساعت یا بیشتر در روز، سه روز یا بیشتر در هفته، برای سه هفته یا بیشتر تعریف می‌شود، معمولاً زمانی که نوزاد حدود شش هفته است به اوج خود می‌رسد و پس از رسیدن به سه یا چهار ماهگی کاهش می‌یابد. ممکن است برای هر نوزادی اتفاق بیفتد: شیر مادر یا شیر خشک، مرد یا زن، نارس یا کامل.

 

علائم کولیک عبارتند از:

 

  1. گریه شدید و اغلب با صدای بلند که شبیه جیغ زدن یا ابراز درد است

 

  1. گریه ای که به نظر نمی رسد به دلیل خاصی مانند نیاز به تغذیه یا تعویض پوشک مرتبط باشد.

 

  1. گیجی شدید که حتی پس از قطع یا کاهش گریه ادامه می یابد

 

  1. زمان قابل پیش بینی قسمت های گریه که به ویژه در اواخر بعد از ظهر یا اوایل عصر رخ می دهد

 

  1. تغییر رنگ صورت مانند قرمزی صورت یا دهان رنگ پریده

 

  1. تنش بدن در پاها، بازوها، مشت ها، پشت یا شکم

 

  1. دوره های قولنج به دنبال اجابت مزاج یا دفع گاز که ممکن است باعث تسکین موقت شود

 

  1. کودک چشمان خود را محکم می بندد یا آنها را کاملا باز می کند، ابروهای خود را درهم می کند یا حتی نفس خود را حبس می کند.

 

  1. گریه ای که الگوی غذا خوردن و خوابیدن را مختل می کند

 

توجه به این نکته مهم است که قولنج وضعیتی است که در نوزادان سالم رخ می دهد. اگر کودک شما به طور مرتب گریه می کند، مهم است که احتمال وجود یک علت غیر قولنجی را که منجر به درد یا ناراحتی در کودک شما می شود، مانند بیماری، رد کنید. اگر نوزاد شما گریه بیش از حد را تجربه می کند، باید با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید تا ببینید آیا می توان علت زمینه ای را پیدا کرد به جای اینکه فرض کنید که باید قولنج باشد. شما با هم قادر خواهید بود تشخیص دهید که آیا کودک شما واقعاً کولیک دارد یا خیر.

 

آیا رژیم شما واقعاً می تواند باعث ناراحتی کودک شیرده شما شود؟

در حالی که علل قولنج ناشناخته است، گمانه زنی های زیادی در مورد اینکه چه چیزی ممکن است منجر به این بیماری شود وجود دارد. تئوری هایی به دلایل بالقوه عبارتند از عدم تعادل باکتری های سالم روده، میگرن دوران کودکی، تحریک بیش از حد حواس، رفلاکس اسید، سیستم گوارشی توسعه نیافته، آلرژی غذایی، و قرار گرفتن در معرض تنباکو.

 

یکی دیگر از نظریه های رایج این است که قولنج ممکن است با رژیم غذایی مادر نوزادی که با شیر مادر تغذیه می شود مرتبط باشد. طبق مطالعه ای که در نوامبر 2005  منتشر شد، نشان می دهد که حذف غذاهای بسیار آلرژی زا از رژیم غذایی مادر شیرده می تواند گریه و سر و صدا را در شش هفته اول زندگی نوزادش کاهش دهد، یعنی دقیقاً مثل رژیم بارداری شما باید رژیم غذایی بعد از زایمان نیز داشته باشید.

 

دلایل متعددی برای این باور وجود دارد که ممکن است چنین باشد. اولاً، مشخص است که رژیم غذایی مادر شیرده روی نوزاد تأثیر می گذارد. اگر مادر چیزی بخورد که معده نوزاد را ناراحت می کند، می تواند منجر به ناراحتی و گریه شود. همچنین به نظر می رسد ارتباطی بین قولنج و ناراحتی گوارشی وجود دارد. نوزادان کولیکی اغلب گازدار هستند و دفع گاز اغلب با تسکین همراه است.

 

در واقع، چندین مطالعه وجود دارد که نشان داده است تغییر در رژیم غذایی مادر می‌تواند منجر به کاهش قابل توجه علائم کولیک شود، یعنی مدت زمانی که نوزادان هر روز گریه می‌کنند. مطالعات دیگر ارتباطی بین مصرف برخی غذاها توسط مادر شیرده و قولنج در نوزادان شیرده یافته است. در نهایت، تحقیقات نشان می دهد که یک رژیم غذایی حذف ممکن است به کاهش علائم قولنج کمک کند.

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید

آلرژن های رایج

یک دسته از غذاهای قولنجی که در دوران شیردهی باید از آن اجتناب کنید، غذاهایی هستند که بسیاری از افراد به آن حساسیت دارند، مانند:

 

  • شیر گاو

 

  • تخم مرغ

 

  • گندم

 

  • بادام زمینی، آجیل درختی

 

  • سویا

 

  • ماهی

منبع:https://jahangirdiet.com/

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۹/۰۸
ARYANA

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی