دلنوشته

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

دلایل اصلی آلودگی هوای شهر ها چیست؟

يكشنبه, ۵ تیر ۱۴۰۱، ۰۵:۴۰ ب.ظ

 

این روزها شاهد بالا رفتن سطح هشدار هوا در شهر تهران هستیم معمولاً در فصول گرم سال این اتفاق بارها و بارها می‌افتد اما علت اصلی چیست ؟ چرا این اتفاق مدام تکرار می شود؟

 

با ما همراه باشید تا در مورد اصلی‌ترین علل‌ های آلودگی هوا در شهر تهران گفتگو کنیم .

 

ابتدا بیایید درمورد واژه آلودگی هوا با هم‌صحبت کنیم که به چه معنا است و چه زمانی می گوییم که هوا آلوده شده.

 

در واقع شما زمانی می‌گویید که هوا دچار کثیفی و آلودگی است که غلظت گازها و همچنین ذرات زیان‌ آور برای جسم انسان و هر موجود زنده‌ای در هوا به‌ طور چشمگیری افزایش یابد به گونه ای که تنفس برای همه سخت باشد .

 

این شرایط برای افراد دارای بیماری های قلبی و یا افراد مسن و کودکان خطرناک تر هم است چرا که آسیب های به مراتب بیشتری به آن ها وارد می کند که بعضاً ممکن است جبران ناپذیر باشند و برای همین در این شرایط مدارس تعطیل میشوند و از کودکان و سالمندان خواسته می شود تا از منزل بیرون نیایند.

 

مهم‌ ترین و اصلی‌ ترین آلاینده‌ هایی که در هوا این شاخصه‌ ها را بالا و پایین می‌کنند عبارت‌اند از :

 

  • کربن‌ دی اکسید
  • کربن منو اکسید
  • اکسید های نیتروژن
  • ترکیبات آلی فرار
  • گرد و غبارها
  • ازون
  • و غیره ...

 

اما اگر بخواهیم از اصلی‌ ترین علل ها برای شما نام ببریم باید به استفاده‌ی بیش‌ از حد از سوخت‌ های فسیلی اشاره کنیم که یکی از معروف‌ ترین آن‌ ها بنزین می‌باشد در واقع زمانی‌ که مردم از خودرو های شخصی خود بیش‌ از اندازه استفاده می‌کنند و شما شاهد خودرو های تک‌ سرنشین در خیابان هستید این به آن معنا است که سوخت فسیلی بیشتری درحال مصرف است پس قطعا هوا رو به آلودگی خواهد رفت.

 

مورد بعدی کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها هستند

 

شاید یکی از عمده دلایل اصلی آلودگی هوا و کارخانه‌ ها و نیروگاه‌ ها باشند چرا که آن‌ ها نیز از سوخت‌ های فسیلی استفاده می‌کنند و انتشار گاز ها و مواد شیمیایی که در این کارخانه‌ ها تولید می‌شود لطمه‌ های جبران‌ ناپذیری به محیط‌ زیست می‌زند ولی دولت‌ مردان کشورهای مختلف برای پیشبرد اهداف اقتصادی خود آن‌ چنان‌ که باید و شاید سخت‌ گیری لازم را بر این کارخانه‌ ها اعمال نمی‌کنند. کشور ما نیز از این قصه مستثنی نبوده و نیروگاه‌ ها و پالایشگاه‌ ها و همچنین کارخانه‌ ها از سوخت‌ های دیزلی بهره‌ مند هستند که به‌ شدت هوا را آلوده می‌کنند البته این کارخانه‌ها و نیروگاه‌ ها برای حفظ امنیت و سلامت جانی کارکنان خود از هواکش‌صنعتی در داخل محیط کارخانه استفاده می‌کنند که این هواکش‌ ها وظیفه تهویه هوا و خارج کردن بوی نامطبوع و همچنین وارد کردن هوای سالم را به محیط کارخانه اجرا می‌کنند که این اقدام کاملاً در سلامت محیط کار و همچنین کارکنان نقش بسزایی دارد و می‌توان گفت در صورت نبود هواکش‌ های صنعتی چرخه صنعت تا حدود زیادی لنگ خواهد شد چرا که خیلی از صنایع به‌ علت دارا بودن بوی نامطبوع و همچنین مسمومیت‌ زا قادر به فعالیت نخواهند بود.

 

از دیگر عوامل می‌توانیم به استفاده‌ی نادرست و بیش‌ از اندازه کودهای شیمیایی در کشاورزی اشاره کنیم این کودها علاوه‌ بر این‌ که محیط‌ زیست را آلوده می‌کند باعث آلودگی در آب‌های سطحی و زیر زمینی نیز متاسفانه می‌شوند .

 

شاید برای شما جالب باشد که فعالیت های خانگی نیز در آلودگی هوا بسیار تاثیر گذار هستند فعالیت هایی مثل غذا پختن یا استفاده از عطر و ادکلن یا حتی گرد خاک منزل و...

 

یکی دیگر از عوامل که این روزها بسیار هم مورد توجه قرار گرفته گرد غبار ناشی از بیابان ها و کشور های همسایه می باشد به طوری که این گرد غبار از بیابان های کشور هایی چون عراق وارد هوای سرزمین ما شده و به علت نبود زیر ساخت های درست باعث آسیب شدید به هوا و محیط زیست می شود و متاسفانه مشکلات جدی را برای مردم ایجاد می کند.

 

در این مقاله قصد داشتیم تا اصلی‌ ترین عوامل را به شما عزیزان معرفی کنیم و در مقاله بعدی حتما به چگونگی مقابله با هوای آلوده و کنترل آن خواهیم پرداخت.

 

امیدواریم روزی بیاید که هیچ کجای دنیا مشکل هوای پاک را نداشته باشد و همه مردم جهان در سلامتی و شادی در کنار هم به زندگی به پردازند، به امید آمدن آن روز...

 

سپاس که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۴/۰۵
ARYANA

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی