دلنوشته

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

رطوبت و نم زدگی یکی از مسائل رایج و البته ناراحت‌کننده در بعضی از خانه‌ها محسوب می‌شود .عوامل زیادی وجود دارد که باعث نم زدگی در یک واحد مسکونی می‌شود ما امروز قصد داریم در این مقاله به برخی از این عوامل و برخی از راهکارهای حل این مسئله اشاره کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید .

یکی از رایج‌ترین دلایل ایجاد نم و رطوبت در سقف یا دیوار منزل ترکیدن تاسیسات آب یا لوله‌های آب است. این اتفاق به خاطره استفاده از متریال نامرغوب برای تاسیسات یا پوسیدگی و کهنگی تاسیسات و یا اتفاقات این‌چنینی رخ می دهد که در این شرایط نم و رطوبت به‌ شدت و با سرعت زیاد تاثیر خود را بر دیوار و یا سقف ما می‌گذارند که برطرف کردن این معضل و پیدا کردن لوله ترکیده خود باعث یک تعمیرات اساسی و ایجاد مشکلات فراوان می‌شود .

در برخی موارد که به سقف واحد مسکونی نم و رطوبت نفوذ می‌کند در صورت این‌ که در آپارتمان طبقه‌ی آخر باشند یا در منزل مسکونی ویلایی زندگی کنند و باز واحد مسکونی بالاسر آن‌ ها نباشد می‌تواند از نفوذ آب باران باشد، در این‌ جور مواقع عایق‌ بندی درست و ایزوگام درستی در پشت‌بام انجام‌ نشده و همین امر باعث نفوذ آب به سقف ساختمان می‌شود .

خیلی وقت‌ ها تاسیسات دم‌ دستی دچار مشکل اند مثلاً شیر آب یا شیر دست‌ شویی دچار نشتی‌ های ریز هستند که به‌ راحتی می‌توان با تعویض مغزی شیر یا تعویض کامل شیرآلات این مشکل را حل کرد ولی ازآن جا که این اتفاق بسیار آهسته می‌افتد و خود را خوب نشان نمی‌دهد بعد از بروز نم معمولاً افراد متوجه این نشتی و اشکال می‌شوند .

یکی دیگر از اشکالاتی که باعث نم و رطوبت در منزل می‌شود شستشوی دیوارها است،این اتفاق اغلب برای ورود به یک منزل جدید می‌افتد که در صورت رعایت نکردن استاندارد و زیاده‌ روی در شستشو دیوار قطعا شما دچار نم و پوسیدگی در دیوار خود می‌شوید و اصلا شستوشوی دیوار با آب مستقیم اشتباه محض است.

از دیگر عللی که می‌توان به‌ عنوان ایجاد رطوبت در منزل نامبرد به پهن کردن رخت ها و یا خشک کردن رخت‌ های خیس در خانه اشاره کرد، لباس‌ ها بعد از شستشو دارای نم و حتی گاهاً چکه آب هستند که خود می‌تواند عاملی برای نم و رطوبت در منزل باشد مخصوصاً که این لباس‌ها را به‌ علت کمبود جا در کنار یک دیوار قرار بدهیم و ازآن جایی‌ که گچ رطوبت را سریع به خود می‌گیرد به‌ مرور زمان این اتفاق می‌افتد .

اما راهکار چیست ؟

اولین موردی که باید به آن اشاره کنیم برای جلوگیری از این اتفاق شما باید راهی برای خشک کردن لباس‌هایتان خارج از خانه پیدا کنید در صورت داشتن پنجره رخت‌آویز در بیرون از منزل قرار دهید یا راه‌حل‌های دیگر یا می‌توانید از رطوبت‌سنج استفاده کنید رطوبت‌سنج به شما می‌گوید که در کدام دیوار اتفاقات دمایی بالایی دارد انجام می‌شود و شما را بزودی آگاه می‌کنند یا حتی می‌توانید از رطوبت گیرهای خانگی استفاده کنید دستگاه‌هایی که می‌توانند رطوبت منزل شما را از بین ببرند البته جا دارد به شما بگوییم که زمانی این دستگاه بکار می‌آید که مشکل لوله‌ کشی آب و ترکیدگی لوله نباشد و به‌ علت مسائل دیگری که خدمتتان عرض کردیم نم در دیوار شکل‌گرفته باشد که با این دستگاه‌ها قابل‌ حل است در صورت بروز ترکیدگی لوله شما باید حتماً تاسیسات را عوض کنید و تعمیرکار با استفاده از لوازم مخصوص مثل چسب پلی اورتان و دیگر لوازم تاسیسات را یا تعمیر کند یا به‌ کلی عوض کند در غیر این صورت حتی اگر از رطوبت‌ گیر هم استفاده کنید باز مشکل شما حل نخواهد شد .

شما می‌توانید تهویه هوای خانه خود را بهتر کنید تا رطوبت از خانه خارج شود مثلاً وقتی به حمام می‌روید سعی کنید بعد از بیرون آمدن از حمام پنجره‌ها را باز بگذارید تا هوا تهویه و تصفیه شود یا دوش آب خنک‌ تر بگیرید و همچنین می‌توانید گیاهان خانگی خود را کمی جابجا کنید چرا که خود گیاهان نیز باعث ایجاد رطوبت در منزل می‌شوند یا می‌توانید در صورت بروز رطوبت با یک تعمیر اساسی عایق‌ بندی بسیار درست در سقف و دیوار خود انجام دهید که دیگر این اتفاق برای شما پیش نیاید و راهکارهای مختلفی دیگری که ما به مهم‌ترین و مشهورترین آن‌ها در این مقاله اشاره کردیم.

امیدواریم هیچ‌وقت منزل شما دچار نم و رطوبت در دیوار یا سقف نشود چرا که قطعا باعث ناراحتی و به‌ هم خوردن ریتم زندگی شما خواهد شد.

شاد و سربلند و پیروز باشید سپاس که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۴/۰۷
ARYANA

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی