دلنوشته

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

موز میوه ای برای افزایش و کاهش وزن!

سه شنبه, ۸ آذر ۱۴۰۱، ۰۱:۴۲ ب.ظ

موز یکی از پرفروش ترین میوه های استوایی است. دو نوع موز وجود دارد، موز دسر (زرد، رسیده، کمی رسیده) و موز سبز (چنار). هند با بازده سالانه 14.2 میلیون تن در تولید موز در جهان پیشتاز است.

 

موز، به طور کلی، بسیار مغذی است. گیاهی است که هر قسمت آن خوراکی است. این میوه دارای بافتی شیرین و خامه ای با چندین فواید سلامتی است و افزودنی خوشمزه به دستور العمل های مختلف را تشکیل می دهد. از ساقه موز می توانید سالاد، مخلفات و سوپ درست کنید. خوردن روی برگ موز نه تنها یک سنت است، بلکه سالم و مقرون به صرفه است. برگ ها حاوی تعداد زیادی پلی فنول هستند که آنتی اکسیدان های طبیعی هستند. می توانید از برگ موز برای تهیه چندین غذای کبابی و پخته به خصوص ماهی استفاده کنید. گل‌های موز (شکوفه‌های موز) سرشار از فیبر، کلسیم، آهن، منیزیم، ویتامین E و غیره هستند.

 

موز می تواند به رژیم کاهش وزن و همچنین  رژیم افزایش وزن کمک کند. موز حاوی مقدار مناسبی کربوهیدرات و کالری است. بنابراین، گنجاندن موز در رژیم غذایی به اهداف شما بستگی دارد. شما می توانید روزانه تا یک موز به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای کاهش وزن بخورید. اما خوردن 2 تا 3 موز تا 350 کالری اضافی اضافه می کند که می تواند به افزایش وزن شما کمک کند. قبل از اینکه برای کاهش وزن یا افزایش وزن موز بخورید، باید بدانید که چگونه این میوه به شما کمک می کند.

ارزش غذایی موز

  • طبق USDA، 100 گرم موز خام دارای ارزش غذایی زیر است.

 

  • انرژی: 89 کیلو کالری
  • پروتئین: 0.74 گرم
  • کربوهیدرات: 23 گرم
  • فیبر رژیمی: 4.62 گرم
  • کلسیم: 5 میلی گرم
  • منیزیم: 28 میلی گرم
  • پتاسیم: 326 میلی گرم
  • فسفر: 22 میلی گرم
  • اسید اسکوربیک: 8.7 میلی گرم
  • فولات: 20 میکروگرم
  • تیامین: 0.031 میلی گرم
  • ریبوفلاوین: 0.073 میلی گرم
  • نیاسین: 0.665 میلی گرم
  • اسید پانتوتنیک: 0.334 میلی گرم
  • پیریدوکسین: 0.367 میلی گرم

توجه: این ارزش غذایی 100 گرم موز است. مقدار توصیه شده برای مصرف نیست. یک تا دو عدد موز متوسط ​​در روز (هر موز تقریباً 30 گرم است) برای اکثر افراد سالم مصرف متوسطی در نظر گرفته می شود.

 

آیا خوردن منظم موز باعث افزایش وزن می شود؟

یکی از دلایلی که مردم بر این باورند که خوردن موز باعث افزایش وزن می شود این است که حاوی قند است. قند موجود در موز به طور طبیعی وجود دارد، به این معنی که به راحتی جذب نمی شود. در نتیجه برخلاف قندهای افزوده باعث افزایش قند خون یا افزایش وزن نمی شود. این به خاطر داشتن مصرف متوسط ​​میوه است.

 

موز به خودی خود پر کالری است. اگر روزانه موز زیادی مصرف می کنید باید نگران افزایش وزن باشید. با این حال، این برای هر غذایی صدق می کند. اگر مواد غذایی را به مقدار زیاد مصرف کنید، به احتمال زیاد کالری بیشتری نسبت به کالری که می سوزانید مصرف می کنید و احتمالاً از این طریق وزن اضافه می کنید. مصرف یک موز در روز یک مکمل عالی برای یک برنامه مدیریت وزن سالم است.

 

آیا موز برای کاهش وزن مفید است؟

موز می تواند به کاهش وزن شما کمک کند و آن را به یکی از بهترین غذاهای کاهش وزن تبدیل می کند. موزهای سبزتر و کمتر رسیده دارای سطح بالاتری از نشاسته هستند - مخصوصاً نشاسته مقاوم. نشاسته مقاوم به پروبیوتیک سالم روده کندتر هضم می شود و به شما کمک می کند احساس سیری بیشتری داشته باشید. بنابراین، باعث می شود در وعده غذایی بعدی کمتر بخورید و در نهایت از سفر کاهش وزن شما حمایت می کند.

 

علاوه بر این، یک مطالعه نشان می دهد که خواص فیبر مانند نشاسته مقاوم، اثر حرارتی غذا را افزایش می دهد. اثر حرارتی غذا به انرژی مورد نیاز برای هضم غذا اشاره دارد. در نتیجه، افزایش نرخ حرارتی کل کالری یا انرژی مصرفی را افزایش می دهد. بنابراین، استفاده از کالری بالا باعث کاهش وزن می شود. نشاسته مقاوم موجود در موز به دلیل توانایی آن در کاهش ذخیره چربی به عنوان یک "غذای شگفت انگیز کاهش وزن" تبلیغ می شود. نشاسته مقاوم تاثیر مثبتی بر مقاومت به انسولین دارد. به این معنی که حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد، که به بدن کمک می کند گلوکز را به طور موثرتر پردازش کند و وزن را کاهش دهد.

 

موز به اندازه کافی شیرین است که یک دسر سالم باشد. می توانید آنها را به عنوان جایگزینی مناسب برای شیرینی ها و دسرهای چاق کننده به رژیم غذایی خود اضافه کنید. خوردن یک موز با منبع پروتئینی مانند بادام و کره بادام زمینی میل شما به شکر را سیر نگه می دارد و از پرخوری جلوگیری می کند. علاوه بر این، موز نسبت به تنقلات پرکالری، گزینه ای با مواد مغذی تر است.

 

فیبر موجود در موز و کاهش وزن

یک مطالعه نشان می دهد که مصرف فیبر رژیمی همراه با رژیم غذایی با کالری محدود باعث کاهش وزن می شود، به عنوان مثال، یک موز متوسط ​​حاوی حدود 3 گرم فیبر است. دوز فیبر سالم شما را سیر نگه می دارد و قند خون را تثبیت می کند و موز را به یک غذای عالی برای کاهش وزن تبدیل می کند. علاوه بر این، خوردن سطح فیبر بالا ممکن است خطر افزایش وزن را تا 30٪ کاهش دهد.

 

فیبر موجود در موز برای مدت طولانی تری در دستگاه گوارش شما باقی می ماند زیرا تجزیه آنها برای بدن شما دشوار است. در نتیجه اشتها را کاهش می دهد و احساس سیری را پس از خوردن موز افزایش می دهد و با مهار پرخوری منجر به کاهش وزن می شود.

منبع:https://jahangirdiet.com/

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۹/۰۸
ARYANA

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی